Звернення щодо недопущення гострого дефіциту вантажних вагонів

Асоціації гірників, металургів та феросплавників України звернулися до Прем’єр-міністра України, Міністра інфраструктури України, Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, т.в.о. Голови Державної регуляторної служби України, Голови правління АТ «Укрзалізниця» щодо питання обмеження строку експлуатації вантажних вагонів.

Ініціативи вагонобудівних компаній щодо обмеження строків експлуатації вагонів з перевищенням нормативного терміну служби та заборона використання іноземних вагонів у внутрішніх перевезеннях в режимі тимчасового ввезення  матимуть вкрай негативні наслідки для усієї економіки України.

Прямолінійна заборона на продовження наднормативного терміну використання вагонів призведе до списання 89 тис. одиниць вагонів всіх типів, що створить шалений дефіцит на ринку рухомого складу, призведе до суттєвого скорочення промислового виробництва, втрати робочих місць та відрахувань до Державного Бюджету.

Тому, в цьому питанні, необхідно проводити розумну та зважену політику, спрямовану на покращення умов ведення бізнесу з дотриманням балансу інтересів учасників ринку, а також економічної та національної безпеки України.

Зазначаємо, що ініціатива впровадження заборони на експлуатацію напіввагонів більше 1,5 кратного строку (33 роки) призведе до одночасного списання 12,6 тис. од. вже у 2021 р., а у період 2021-2025 рр. загалом буде підлягати списанню 25,4 тис. од. При цьому  дефіцит напіввагонів становитиме близько 10,0 тис. од. Як наслідок, зазначений дефіцит призведе до зростання ставок на оренду вагонів.

Обмеження терміну експлуатації вагонів в поточному, запропонованому вагонобудівниками, варіанті, додатково матиме наступні негативні наслідки:

  1. Штучний дефіцит вантажних вагонів в Україні призведе до зриву відвантаження сировини та готової продукції, зменшення обсягів виробництва та експорту, зростання безробіття та подальшого скорочення ВВП.
  2. Промислові та аграрні підприємства України замість інвестицій в модернізацію вимушені будуть інвестувати в заміщення старих вагонів новими, що не є для них пріоритетним напрямком інвестицій в умовах кризи від COVID-19 (за оцінками експертів, для заміщення 15,0 тис. вагонів в 2021р. потрібно 21,0 млрд грн).
  3. Під удар буде поставлено проект «Великого будівництва», в якому закладено безпрецедентні обсяги дорожнього будівництва – прискорене списання старих вагонів спровокує катастрофічний дефіцит напіввагонів для перевезення щебню.
  4. При забороні тимчасового ввезення іноземних вагонів вантажовідправники не зможуть оперативно покривати періодичні дефіцити рухомого складу через сезонне зростання перевезень, адже існують проблеми АТ «Укрзалізниця» з локомотивами або їх забезпечення пальним. Результатом стане падіння виробництва з усіма негативними наслідками для Бюджету, зайнятості та валютних надходжень в Україну.

Разом з тим пропонуємо розглянути пропозиції щодо компромісного вирішення проблеми:

  1. Обмеження на продовження строку служби встановити тільки для універсальних напіввагонів, зерновозів та цистерн (3/4 парку вантажних вагонів) на рівні 1,5 нормативного терміну їх служби.
  2. Не запроваджувати обмеження для спеціалізованих вагонів (напіввагони для перевезення обкотишів, агломерату та коксу, так звані «обкотишовози» та «коксовози»), а, в разі запровадження таких обмежень для обкотишовозів/коксовозів, передбачити продовження до 3-кратного терміну їх служби (45 років).
  3. В жодному разі не обмежувати використання вагонів з продовженим терміном служби, рішення по яких буде прийнято до моменту набрання чинності нормативним актом про обмеження строків продовження. Закон не має мати зворотної сили, адже власники вагонів вже проінвестували досить великі кошти у ремонт.
  4. Для балансування тимчасових «пікових» потреб (в т.ч., через сезонні піки та періодичні погіршення показників перевезення залізницею) – не забороняти використання іноземних вагонів у внутрішніх перевезеннях в режимі тимчасового ввезення.

Сподіваємось на доопрацювання редакції проекту Наказу з врахуванням позиції всіх учасників ринку, що дозволить забезпечити найкращий результат для економіки України.