Прес-реліз

Триває протистояння природного монополіста в області залізничних перевезень АТ “Укрзалізниця” та її замовників.

“Укрзалізниця” розпочала кампанію з укладання нових договорів на надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом 20 лютого з наміром ввести їх в дію з 1 квітня поточного року.

Дискримінаційний характер запропонованого договору по відношенню до замовників спричинив численні звернення до “Укрзалізниці” і Міністерства інфраструктури. Переважна більшість об’єктів господарювання, що використовують залізничний транспорт і провідних бізнес-асоціацій заявили про те, що запропонований договір ставить контрагентів в гірше становище порівняно з засадами чинного законодавства.

Серед неприйнятних для бізнесу відзначені в першу чергу сама форма публічного договору, що виключає заперечення з боку замовника, суміщення в одному договорі як послуг перевезення так і надання вагонів, положення про одностороннє внесення змін в договір з боку “Укрзалізниці” за відсутності такого права у замовника, відсутність відповідальності перевізника за несвоєчасну доставку вантажів, надання непридатних в технічному стані вагонів, а також відсутність компенсації за маршрутні відправки.

Цілий розділ зауважень присвячений численним спробам АТ “Укрзалізниця” всіма способами збільшити плату за користування вагонами. Найбільш значним є необґрунтований коефіцієнт Тдод – додатково оплачувана замовником кількість діб, яка додається до терміну використання вагонів у завантаженому та порожньому рейсі. Яскравий приклад безпідставних нарахувань — правило округлення часу використання вагонів тільки в більший бік до повних діб, що на практиці неминуче призведе до збільшення плати за використання вагонів на додаткові 1-2 діб.

Таке маніпулювання ставками користування значною мірою стало можливим завдяки введенню визначення “власний вагон Перевізника”, що дозволило стягувати плату користування за вільними, нерегульованими тарифами. Учасники ринку відзначають, що ці ставки регулюються “Тарифним керівництвом”, тобто, для природного монополіста не можуть бути вільно регульованими.

Через відсутність реакції з боку залізниці, більшість підприємств і галузевих асоціацій в березні звернулися в Антимонопольний комітет України із заявою про зловживання “Укрзалізницею” своїм монопольним становищем. В результаті, 26 березня АМКУ рекомендував “Укрзалізниці” в обов’язковому порядку відкласти введення нового договору до моменту завершення його доопрацювання з урахуванням зауважень і пропозицій, наданих операторами ринку вантажних перевезень.

На думку асоціацій, “Укрзалізниця” формально поставилася до виконання рекомендацій АМКУ, провівши лише імітацію обговорення зауважень замовників і запровадивши деякі незначні зміни в договір. Перенесення дати введення в дію нового договору з 01.04.2020 на 01.06.2020, а в подальшому на 01.07.2020, з боку “Укрзалізниці” пояснюється не наміром виконати рекомендації АМКУ, а лише дотриманням карантинних обмежень.

Обговорення зауважень до нового договору звелося до єдиної відеоконференції в Skype, яка відбулася 27 квітня. Формат конференції за участю понад сто осіб, неякісним зв’язком, відсутністю регламенту і порядку денного, виключив можливість повноцінного обговорення проекту договору. Фіксація пропозицій “Укрзалізницею” не провадилась, тому матеріалів обговорення ніхто з учасників до відтепер не побачив . По суті, ця зустріч мала виключно формальний характер.

В оновленій редакції договору, опублікованій 31.05.2020, більшість спірних питань залишилися без змін. Підводячи підсумки, можна констатувати, що ситуація з проектом договору не змінилась. Обов’язкові для розгляду рекомендації АМКУ з доопрацювання нової редакції договору “Укрзалізниця” не виконала.

Не можна залишити без уваги тиск, який чиниться монополістом на замовників. Перед запланованими “Укрзалізницею” датами введення нового договору, а саме з 01.04.2020 і з 01.06.2020, підприємства при оформленні плану перевезень в автоматизованій системі «МЕСПЛАН» отримували повідомлення про підтвердження планів тільки за умови підписання договору в редакції “Укрзалізниці”.

Така позиція перевізника, який володіє монопольним становищем на ринку залізничних перевезень, може спричинити за собою зниження їх ефективності і значне зростання витрат користувачів послуг. Однобокість позиції АТ “Укрзалізниця” призведе до того, що замовники будуть змушені переорієнтуватися на інші види транспорту, або обмежити використання вагонів ЦТЛ, що в кінцевому підсумку завдасть удару по самій “Укрзалізниці”.

З огляду на явне ігнорування вимог ринку і рекомендацій Антимонопольного комітету України з боку АТ “Укрзалізниця”, представники бізнесу, замовлення яких забезпечують більш ніж 90% залізничних вантажоперевезень, направили спільне звернення до прем’єр-міністра Дениса Шмигаля, голові Офісу президента Андрію Єрмаку, секретарю Ради національної безпеки і оборони України Олексію Данилову, голові Комітету Верховної Ради з питань транспорту Юрію Киселю з проханням скасувати намічене на 1 липня 2020 року введення нового договору “Укрзалізниці” на надання послуг з організації перевезення вантажів.

Під спільним зверненням, в розробці якого взяли участь провідні фахівці з логістики, юристи найбільших підприємств України, поставили свої підписи керівники Об’єднання підприємств “Укрметалургпром”, Федерації металургів України, Союзу хіміків України, Асоціації виробників феросплавів “УкрФА”, асоціації “Укрцемент” та Федерації роботодавців Паливно-енергетичного комплексу.

З огляду на явну недоопрацьованість положень нового договору, його протиріччя з чинним законодавством, асоціації вимагають скасувати його введення до моменту завершення доопрацювання з урахуванням зауважень вантажовласників. На період доопрацювання редакції нового договору, асоціації вважають за необхідне продовжити термін дії чинного договору на надання послуг з організації перевезення вантажів залізницею.