УкрФА прийняла участь в нараді щодо регулювання тарифів залізничних вантажоперевезень

УкрФА прийняла участь в нараді організованій Державною регуляторною службою України у відповідь на чисельні звернення бізнесу щодо необґрунтованості прив’язки тарифів на залізничні перевезення до індексу цін виробників та подальшої автоматичної індексації цін. Нарада проходила в контексті розроблених та опублікованих Мінінфраструктури проектів нормативно-правових актів, зокрема, проекту наказу Міністерства інфраструктури України «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги». На нараді були присутні голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов, голова Наглядової ради Шевкі Аджунер, заступник голови Наглядової ради Даніель Білак, представники Мінінфраструктури, представники Світового банку, представники Європейської та Американської бізнес асоціацій, представники різних профспілок, а також представники бізнесу та бізнес асоціацій різних галузей, в тому числі МГК, АПК, тощо.

Першим слово взяв голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов, який в своїй презентації прозвітував про минулорічні інвестиції та підкреслив необхідність підняття тарифів для надання якісних послуг, оновлення рухомого складу та капітальних інвестицій, зазначивши, що минулого року тарифи не піднімались. Також пан Кравцов наголосив на важливості прив’язки тарифу на залізничні вантажні перевезення до індексу цін виробників і відповідному піднятті тарифів на 2019 р. на 14,2% з подальшим застосуванням щоквартальної автоматичної індексації тарифів на відповідний прогнозний ІПВ (2,5% кожен квартал) у 2019 році. Тобто, по факту пропонується зростання регульованого залізничного тарифу на рівні 23% станом на грудень 2019 до грудня 2018 року, що збільшить затрати вантажовласників на близько 11,7 млрд. гривень у річному вимірі. Зазначимо що Міністерство інфраструктури в цілому підтримує позицію Укрзалізниці і висловлюється за автоматичне корегування тарифу.

Зі сторони бізнесу, першим взяв слово президент ОП «Укрметаллургпром» Олександр Каленков, який зазначив, що на сьогодні Укрзалізниця є прибутковим підприємством і не потребує окремої підтримки бізнесу. Він наголосив, що в період з листопада 2017 року по грудень 2018 року витрати на залізничні перевезення вантажовласників в Україні зросли щонайменше на 12 млрд. гривень, що обумовлено як індексацією регульованого тарифу на залізничні перевезення, так і зростанням вартості використання вагонів власності АТ «Укрзалізниця» та залізничних вагонів приватних власників. Крім того, пан Каленков наголосив, що різке підняття тарифі ніяк не позначиться на прибутках Укрзалізниці через зменшення обсягів перевезень, але це дуже сильно вдарить на конкурентоспроможності вітчизняних виробників, які не можуть відмовитись від залізничних перевезень. В підсумку свого виступу президент Укрметаллургпрому погодився з необхідністю підняття тарифів на залізничні перевезення, але в межах 7 %, при цьому ні про яке автоматичне індексування тарифів до повного обґрунтованого вивчення питання бути не може.

Таку ж позицію висловили і деякі присутні депутати зазначивши, що регулярне збільшення тарифів на залізничні перевезення починаючи з 2016 р. призвели до різкого падіння обсягів перевезень залізничним транспортом, а перевезення автотранспортом зросли на 65%.

Подальші виступи можна поділити переважно на виступи бізнесу і їх представників, які наголошували на необхідності більш детального вивчення реальної зміни собівартості вантажоперевезень Укрзалізниці та відстоювали позицію президента Укрметаллургпрому щодо 7% підняття тарифу та неможливості застосування автоматичної індексації, та виступи представників різних профспілок, які підтримували позицію Укрзалізниці.

Представники Світового банку і Європейської та Американської бізнес асоціацій в своїх виступах наголосили на необхідності планового підняття тарифів, яке має узгоджуватись з усіма стейкхолдерами, але перш за все з найбільшими споживачами послуг вантажоперевезень. Також представники Європейської бізнес асоціації виказали готовність лобіювати зміну тарифів Укрзалізниці, але після створення експертної робочої групи, яка врахує всі пропозиції.

Також на боці Укрзалізниці виступив заступник голови Ради Федерації роботодавців України Анатолій Гіршфельд, який зазначив, що існуючі тарифи не дозволяють АТ «Укрзалізниця» піднімати заробітну плату робітникам, що призводить до втрати цінних кадрів. Пан Гіршфельд висловився за підняття тарифів на запропоновані 14,2%, а також наголосив на необхідності втручання держави щодо скасування податку на землю для Укрзалізниці.

За підсумками наради було прийнято рішення створити експертну робочу групу, яка вивчить досконально необхідність підняття тарифів і обґрунтує їх розмір та можливість автоматичної індексації.

Нагадаємо, 28 лютого 2019 р. Українська Асоціація виробників феросплавів спільно з Асоціаціями та галузевими об’єднаннями крупних промислових підприємств прийняла участь в колективному зверненні до Прем’єр-міністра України та інших зацікавлених керівників центральних органів виконавчої влади щодо необхідності відкликати проекти нормативних актів, які регулюють зміну тарифів залізничних перевезень АТ «Укрзалізниця» з метою їх коригування до економічно обґрунтованого рівня шляхом широкого обговорення із представниками вантажовласників та інших зацікавлених сторін.

УкрФА прийняла участь в колективному зверненні промисловців до Прем’єр-міністра України щодо підвищення тарифів залізничних перевезень