Імпорт марганцевої руди в 2-му кварталі 2019 року

Протягом 2-го кварталу 2019 р. на світовому ринку марганцевої руди затишшя змінилося поступовим зростанням ціни. Протягом всього кварталу постачальники намагались реалізувати бажане підвищення цін на марганцеву руду, і їм частково це вдалося.

Кінець 2-го кварталу приніс трейдерам марганцевої руди довгоочікуване підвищення цін. І хоча більшість покупців ще досить обережно підходять до закупівель сировини, кількість запитів і угод з червня невпинно росте. Це пов’язано перш за все зі збільшенням цін на силікомарганець. Хоча, як відмічають учасники ринку, незважаючи на високий попит споживачів на марганцеву руду, кількість реальних угод поки що не відповідає сподіванням постачальників. Більшість споживачів руди наполягають на знижках і відкладають закупівлі. В той же час трейдери наполягають на неможливості зменшення цін через низьку маржу, що затягує перемовини щодо постачання сировини на тижні.

Тим часом, найбільший індійський виробник марганцевої руди Manganese Ore India Limited (MOIL) вирішив підняти ціни на сировину низької якості на фоні покращення кон’юнктури китайського ринку, незважаючи на те що індійські феросплавні підприємства поки що не відчули покращення попиту. При цьому ціни на високоякісну сировину залишились без змін.

Варто зазначити, що не всі великі постачальники підняли свої ціни на марганцеву руду. Так South32 знизив ціни на високоякісну австралійську сировину на $0,37 за % Mn і стабілізував ціни південноафриканської сировини.

Разом з тим, обмеження виробництва силікомарганцю стало причиною збільшення цін на сплав і підвищення імпортних пропозицій сировини на квітень і травень, що дає певний поштовх до підвищення цін трейдерами.

В 2-му кварталі 2019 р. Україна імпортувала більше 330 тис. тонн марганцевої руди (див. табл. № 1), що майже на 8% менше ніж в попередньому кварталі 2019 р. і майже в 2 рази більше ніж в 2-му кварталі 2018 р. Структура імпорту марганцевої руди теж дещо змінилась в порівнянні з попереднім періодом (див. табл. № 1).

Таблиця № 1

Період 2019 р.

 

Імпорт марганцевої руди в Україну протягом 1-го кварталу 2019 р., тонн
Всього імпортовано Гана РФ ПАР
Квітень 93 987 81 453 12 046 488
Травень 112 954 96 284 14 649 2 021
Червень 123 300 94 500 19 450 9 350
Всього 330 241 272 237 46 145 11 859

При цьому змінилась і географія імпорту марганцевої сировини (див. табл. № 1 та мал. № 1). В 2-му кварталі 2019 р. Україна імпортувала руду переважно з Гани – 82%, РФ – 14%, ПАР – 4%. Як видно з малюнку № 1, Гана продовжує займати 1-ше місце серед імпортерів. Частка імпортованої з Гани сировини збільшилась, а з РФ навпаки зменшилась. Натомість з’явилась сировина з ПАР. Нерегулярність поставок марганцевої руди в різні періоди пов’язана з нерівномірністю споживання заводами відповідної сировини, яка слугує компенсатором нижчої якості вітчизняних руд за вмістом фосфору і вологи. Загальна динаміка поставок імпортної руди протягом 2-го кварталу 2019 р. помісячно наведена на малюнку № 2. Динаміка імпорту в розрізі країн по місяцям надана на малюнках № 3 та № 4.

Ціни на імпортовану в Україну марганцеву руду з Гани в 2-му кварталі 2019 р. також почали зростати і на кінець кварталу складають в середньому $5,85 за 1% марганцю. Середньоринкові ціни на імпортовану в Україну марганцеву руду, які сформувались з урахуванням транспортно-логістичних та інших витрат на організацію поставки сировини, в 2-му кварталі 2019 року, наведено в таблиці № 2.

Таблиця № 2

Середньоринкові ціни марганцевої руди при імпорті в Україну протягом
2-го кварталу 2019 р., дол. США за 1% Mn
Найменування продукції Базис постачання Квітень Травень Червень
Марганцева карбонатна руда дрібної фракції, країна походження Гана, Mn min 26% CFR порт Чорного моря, Україна 5,56 – 5,77 5,80 – 5,88 5,82 – 5,88
Марганцева карбонатна руда крупної фракції, країна походження Гана, Mn min 26% CFR порт Чорного моря, Україна 5,80  –

Після тривалої паузи світовий ринок марганцевої руди знову ожив, що відобразилось і на цінах. Вітчизняні виробники феросплавної продукції – основні споживачі марганцевої сировини, маючи великі проблеми з плануванням роботи через підвищення тарифів на залізничні вантажоперевезення та нові правила на енергоринку, дуже гостро відчувають будь яке підвищення цін на сировину. Все це призводить до зниження конкурентоздатності українських виробників на світовому ринку.

Без державної підтримки і втручання, гірничо-металургійна галузь може опинитись на межі банкрутства і закриття виробництва, що в свою чергу призведе до погіршення економіки країни та може привести до загострення соціально-економічної кризи.